Yhdistyksestä

Yhdistyksen tarkoitus ja toiminta

Tikkakosken Reserviläiset ry. on perustettu 17.04.1968 ja se on Keski-Suomen Reserviläispiiri ry:n jäsen

Yhdistyksen tarkoituksena ja tehtävänä on ylläpitää jäsenistönsä keskuudessa maanpuolustustahtoa, -taitoja sekä -tietoutta. Vapaaehtoinen maanpuolustustyö käsitteenä on tänä päivänä muutakin kuin sotilaallista toimintaa. Siihen kuuluu kaikkinainen valmiuksien ja kansalaistaitojen ylläpitäminen niin normaali- kuin poikkeustilanteissakin. Tämä on huomioitu yhdistyksen toiminnassa jo 1990-luvulta alkaen, kun jäseniksi ryhdyttiin hyväksymään myös asepalveluksen suorittamattomia naisia.

Yhdistyksen toiminta painottuu nykyisin liikuntaan, ammuntaan, veteraanien tukemiseen sekä maanpuolustuskoulutukseen. Viimeksi mainittuun lähinnä siten että yhdistyksemme jäseniä kannustetaan osallistumaan maanpuolustustoimintaan sekä kouluttajina että kurssilaisina. Veteraanityötä teemme yhdessä sekä Keski-Suomen Reservipiirin että Tikkakosken Reserviupseereiden kanssa.

Yhdistyksellä on omistuksessaan useita aseita sekä niihin liittyviä varusteita. Aseiden käyttöön on jäsenistöllä mahdollisuus johtokunnan päätöksien rajoissa.

Jyväskylän varuskunnan (ent. Luonetjärven varuskunta) ja erityisesti Ilmasotakoulun myötämielinen suhtautuminen, sekä sieltä saatu tuki, luovat monipuoliset ampuma- ja liikuntaharrastuksien mahdollisuudet.